Zapobieganie błędom medycznym w praktyce
Monika Sadowska
Wydawca:
Format:
W publikacji dokonano próby zdefiniowania błędu medycznego oraz przedstawiono zasady odpowiedzialności prawnej podmiotów udzielających świadczeń zdrowotnych w sytuacji wystąpienia szkody na osobie pacjenta.
Omówiono przyczyny powstawania błędów medycznych oraz sposób ich eliminowania tak, aby ryzyko powstania błędów w opiece medycznej ograniczyć do minimum.
Opracowanie zawiera wskazówki dotyczące m.in.:
sposobu postępowania podczas realizowania procedur medycznych,
zasad, które należy przestrzegać, aby nie naruszać autonomii pacjenta,
komunikacji z pacjentem i członkami zespołu terapeutycznego zapewniającej bezpieczną z perspektywy prawa opiekę zdrowotną.
Poruszono także kwestię dochodzenia roszczeń odszkodowawczych z tytułu błędu medycznego - w tym informowanie o zaistnieniu błędu, reagowanie na skargi pacjentów oraz mediację w sporach medycznych.
Publikacja uwzględnia najnowsze zmiany legislacyjne wynikające z Rozporządzenia Ministra Zdrowia z 16.08.2018 r. określającego standard organizacyjny opieki zdrowotnej w podmiotach wykonujących działalność leczniczą i udzielających świadczeń zdrowotnych w zakresie opieki okołoporodowej.
Adresaci:
Książka przeznaczona jest dla pracowników ochrony zdrowia, w szczególności realizujących bezpośrednią opiekę nad pacjentem, których działania (zaniechania) mogą spowodować u nich wystąpienie szkody. Powinna także zainteresować menedżerów w placówkach ochrony zdrowia oraz praktyków prawa zajmujących się omawianą tematyką.
Omówiono przyczyny powstawania błędów medycznych oraz sposób ich eliminowania tak, aby ryzyko powstania błędów w opiece medycznej ograniczyć do minimum.
Opracowanie zawiera wskazówki dotyczące m.in.:
sposobu postępowania podczas realizowania procedur medycznych,
zasad, które należy przestrzegać, aby nie naruszać autonomii pacjenta,
komunikacji z pacjentem i członkami zespołu terapeutycznego zapewniającej bezpieczną z perspektywy prawa opiekę zdrowotną.
Poruszono także kwestię dochodzenia roszczeń odszkodowawczych z tytułu błędu medycznego - w tym informowanie o zaistnieniu błędu, reagowanie na skargi pacjentów oraz mediację w sporach medycznych.
Publikacja uwzględnia najnowsze zmiany legislacyjne wynikające z Rozporządzenia Ministra Zdrowia z 16.08.2018 r. określającego standard organizacyjny opieki zdrowotnej w podmiotach wykonujących działalność leczniczą i udzielających świadczeń zdrowotnych w zakresie opieki okołoporodowej.
Adresaci:
Książka przeznaczona jest dla pracowników ochrony zdrowia, w szczególności realizujących bezpośrednią opiekę nad pacjentem, których działania (zaniechania) mogą spowodować u nich wystąpienie szkody. Powinna także zainteresować menedżerów w placówkach ochrony zdrowia oraz praktyków prawa zajmujących się omawianą tematyką.
Cena: 111.00 zł
83.00 zł
Najniższa cena z ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem obniżki: 83.00 zł
ebook
Opis produktu
- Tytuł
- Zapobieganie błędom medycznym w praktyce
- Autor
- Monika Sadowska
- Język
- polski
- Wydawnictwo
- Wolters Kluwer Polska SA
- ISBN
- 978-83-8160-411-6
- Seria
- Poradniki ABC Zdrowie
- Rok wydania
- 2018
- Liczba stron
- 284
- Format
- Spis treści
- Wykaz skrótów | str. 9
Wstęp | str. 13
Rozdział I
Błąd medyczny – zakres pojęciowy | str. 19
§ 1. Błąd medyczny a błąd w sztuce lekarskiej – uwagi terminologiczne | str. 19
§ 2. Istota i charakter błędu medycznego | str. 24
§ 3. Staranność wymagana przy wykonywaniu zawodu medycznego a błąd medyczny | str. 38
§ 4. Niepowodzenie w procesie udzielania świadczeń zdrowotnych a błąd medyczny | str. 51
Rozdział II
Typologia błędów medycznych | str. 61
§ 1. Kryteria podziału błędów medycznych | str. 61
§ 2. Błąd diagnostyczny | str. 72
§ 3. Błąd terapeutyczny | str. 78
§ 4. Błąd organizacyjny | str. 83
Rozdział III
Efektywna komunikacja interpersonalna gwarancją zapobiegania błędom medycznym | str. 97
§ 1. Badanie podmiotowe pacjenta – dlaczego jego zaniedbanie może stanowić podstawę odpowiedzialności za błąd medyczny? | str. 97
§ 2. Obowiązek informacji – charakter prawny, zakres i forma jego realizacji | str. 113
§ 3. Informowanie pacjenta o alternatywnych metodach leczenia, diagnostyki i pielęgnowania | str. 135
§ 4. Zgoda pacjenta warunkiem podjęcia działań medycznych | str. 143
§ 5. Prowadzenie dokumentacji medycznej w teorii i praktyce | str. 153
Rozdział IV
Korzystanie z dostępnej wiedzy i praktyki | str. 173
§ 1. Kwalifikacje formalne a rzeczywiste personelu medycznego | str. 173
§ 2. Realizacja obowiązku konsultacji medycznej w przypadku wątpliwości diagnostycznych lub terapeutycznych przez osoby wykonujące zawód medyczny | str. 181
§ 3. Prawo pacjenta do zasięgnięcia dodatkowej opinii lekarskiej/pielęgniarskiej | str. 190
Rozdział V
Udział pacjentów i ich rodzin w zapobieganiu błędom medycznym | str. 195
§ 1. Zaangażowanie pacjentów w procesie udzielania świadczeń zdrowotnych | str. 195
§ 2. Czynniki wpływające na zaangażowanie pacjentów w procesie zapobiegania błędom medycznym – aspekt praktyczny | str. 202
§ 3. Instytucje i organizacje wspierające aktywny udział pacjentów w procesie leczenia i ochrony przysługujących im praw | str. 207
Rozdział VI
Dochodzenie roszczeń odszkodowawczych z tytułu błędu medycznego | str. 215
§ 1. Informowanie o zaistnieniu błędu i reagowanie na skargi pacjentów | str. 215
§ 2. Dochodzenie roszczeń z tytułu szkody na osobie w wyniku błędu medycznego | str. 223
§ 3. Mediacja w sporach medycznych | str. 249
Zakończenie | str. 259
Bibliografia | str. 263
Wykaz aktów prawnych | str. 281
Cechy produktu
Dane ogólne
- Format pliku
- ebook
Recenzje
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
Zapytaj o produkt