Edukacja dwujęzyczna przez projektowanie Multialfabetyzacja przedmiotowo-językowa
Barbara Muszyńska
"Zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe jest podejściem w kształceniu dwujęzycznym, w którym dodatkowy język (najczęściej język obcy) jest używany do nauczania oraz uczenia się przedmiotów innych niż ten język.
Moim celem jest zachęcić nauczycieli, studentów, metodyków i badaczy teorii kształcenia oraz pedagogów do pracy z teoriami naukowymi i wykorzystywania ich w praktyce poprzez tworzenie środowiska wspierającego uczenie się, w którym uczący się mogą czerpać z różnych, celowych sposobów budowania wiedzy i poznania. W tekście wskazuję na możliwość wykorzystywania pojęcia multialfabetyzacji w kształceniu przedmiotowo-językowym, zarówno na zajęciach językowych, jak i przedmiotowych.
Książka ta przyjmuje konwencję knowledge translation, działania mającego na celu przeniesienie wyników badań naukowych wprost w ręce nauczycieli i edukatorów poprzez zilustrowanie tego, jak teorie mogą pracować w praktyce. W związku z tym każdy rozdział zawiera przykład, w którym teoria ulega zmaterializowaniu."
Z tekstu
"Stajemy przed koniecznością poszukiwania odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób realizować kształcenie przedmiotowo-językowe w sytuacji doświadczanej wielości języków oraz światów i towarzyszącego mu zróżnicowania. Sugerowane w tej książce przejście od kształcenia przedmiotowo-językowego do multialfabetyzacji stanowi w moim przekonaniu interesującą odpowiedź na wyzwanie, przed jakim stajemy."
Prof. dr hab. Roman Leppert
"Książka Barbary Muszyńskiej niewątpliwie dostarcza istotnego głosu eksperckiego w obszarze wdrożeń działania dydaktycznego realizującego naukowe postulaty teoriopoznawcze. Co więcej, wskazuje na istotność owej wiedzy na temat aplikacyjności teorii u praktyków, czyli nauczycieli. Innymi słowy, podkreśla konieczność sięgania przez nich po naukowe uzasadnienia, by aktywnie współtworzyć wiedzę naukową w reflektywnym i refleksyjnym działaniu praktycznym. Monografia stanowi płynną i ważną lekturę zarówno dla teoretyków, jak i praktyków kształcenia językowego i obcojęzycznego."
Dr Beata Karpińska-Musiał, prof. UG
Cena: 49.00 zł
37.00 zł
Najniższa cena z ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem obniżki: 37.00 zł
ebook
Opis produktu
- Tytuł
- Edukacja dwujęzyczna przez projektowanie Multialfabetyzacja przedmiotowo-językowa
- Autor
- Barbara Muszyńska
- Język
- polski
- Wydawnictwo
- Wydawnictwo Naukowe PWN
- ISBN
- 978-83-01-23559-8
- Rok wydania
- 2024 Warszawa
- Wydanie
- 1
- Liczba stron
- 152
- Format
- mobi, epub
- Spis treści
- Wprowadzenie VII Rozdział 1. Napięcia na styku teorii i praktyki 1 1.1. Trudności w realizacji programów kształcenia CLIL 1 1.2. Kształcenie dwujęzyczne w języku obcym 5 1.3. Kształcenie dwujęzyczne w oddziałach przygotowawczych dla uczniów cudzoziemskich 8 Rozdział 2. Multialfabetyzacja przedmiotowo-językowa 17 2.1. Świadomość przedmiotowa i epistemologie osobiste nauczycieli 17 2.2. Multialfabetyzacja jako koncepcja w relacji do konceptualizacji wiedzy jako działania 25 2.3. Praktyka edukacyjna 37 2.3.1. Tekst jako dyskurs kulturowy 37 Przykład – mapy serca 41 2.3.2. Głębokie czytanie 43 Przykład – Malala i jej czarodziejski ołówek 46 2.3.3. Teksty dwujęzyczne 51 Przykład – języki rodzime uczniów na lekcjach w języku obcym 52 Przykład – języki rodzime uczniów na lekcjach w języku drugim 55 2.3.4. Zróżnicowane uczenie się 59 Przykład – gra wideo HerStory 61 2.3.5. Multimodalne znaczenia 63 Przykład – analiza i przygotowanie infografiki 68 2.3.6. Media – wycinki dyskursów społecznych 72 Przykład – memy w rozwijaniu krytycznej umiejętności korzystania z mediów 73 2.3.7. Interdyscyplinarne treści kształcenia 75 Przykład – rozpoznanie i zbadanie problemu środowiska naturalnego 78 2.3.8. Wiedza uprzednia i osobista 82 Przykład – opisz jabłko 84 Przykład – indywidualny lub grupowy wywiad oparty na schemacie badań fenomenograficznych 85 2.3.9. Fikcja spekulatywna 87 Przykład – Karzeł Mendla 92 Rozdział 3. Program szkolny w formie bufetu szwedzkiego 97 3.1. Bufet szwedzki jako metafora kształcenia 97 3.2. Uczenie (się) przez projektowanie – postulat epistemiczny i praktyczny 103 Podsumowanie. Kształcenie przedmiotowo-językowe w nowej odsłonie 113 Bibliografia 117 Indeks 133 O Autorce 137
Cechy produktu
Dane ogólne
- Format pliku
- ebook
Recenzje
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
Zapytaj o produkt