Dziennikarze o sztuce czyli opowieści medialnie nielogiczne
Monika Wawer
Format:
Dlaczego nazwisko Jerzego Nowosielskiego znalazło się w większości mediów dopiero wtedy, gdy złodzieje ukradli kilka obrazów jego autorstwa? Jakich zasad przestrzegają lub muszą przestrzegać dziennikarze piszący o kulturze? I co z tego wynika dla nas odbiorców?
Na przykładzie twórczości trzech wybitnych twórców sztuki nowoczesnej Malewicza, Mondriana i Strzemińskiego, autorka pokazuje przepaść między tym, co w ich malarstwie jest istotne dla ekspertów, a na co zwracają w swoich artykułach dziennikarze. Gdyby wierzyć tym ostatnim, nie ma właściwie żadnego uzasadnienia dla faktu, że obrazy wspomnianych artystów znajdują się w światowej sławy muzeach.
Książka mieści się w tym nurcie współczesnych badań, które wskazują na upadek informacyjnej i edukacyjnej roli mediów masowych. W tym świecie dziennikarze muszą podporządkować się zasadom logiki mediów, które wynikają ze „słupków oglądalności”.
Na przykładzie twórczości trzech wybitnych twórców sztuki nowoczesnej Malewicza, Mondriana i Strzemińskiego, autorka pokazuje przepaść między tym, co w ich malarstwie jest istotne dla ekspertów, a na co zwracają w swoich artykułach dziennikarze. Gdyby wierzyć tym ostatnim, nie ma właściwie żadnego uzasadnienia dla faktu, że obrazy wspomnianych artystów znajdują się w światowej sławy muzeach.
Książka mieści się w tym nurcie współczesnych badań, które wskazują na upadek informacyjnej i edukacyjnej roli mediów masowych. W tym świecie dziennikarze muszą podporządkować się zasadom logiki mediów, które wynikają ze „słupków oglądalności”.
Cena: 29.40 zł
22.00 zł
Najniższa cena z ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem obniżki: 22.00 zł
ebook
Opis produktu
- Tytuł
- Dziennikarze o sztuce czyli opowieści medialnie nielogiczne
- Autor
- Monika Wawer
- Język
- polski
- Wydawnictwo
- Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
- ISBN
- 978-83-233-3424-8
- Rok wydania
- 2012 Kraków
- Wydanie
- 1
- Liczba stron
- 134
- Format
- Spis treści
- Wstęp 7 1. Malarstwo zrywa z tradycją i zdobywa autonomię 17 2. Malewicz, Mondrian, Strzemiński w historii i teorii sztuki 27 2.1. Granice autonomi malarskiej – czy formy czystego malarstwa mogą cokolwiek symbolizować? 28 2.2. Sztuka dedykowana masom 40 2.3. Śmierć malarstwa – zwycięstwo słowa nad obrazem? 43 2.4. Gdzie się podziały „niezmienniki estetyczne”? 48 3. Kultura elitarna, masowa, popularna – analizy i interpretacje 51 4. Malewicz, Mondrian, Strzemiński w mediach 65 4.1. Malewicz – szaleniec i wizjoner, którego „Polska nie chciała” 69 4.2. Mondrian – odludek i autor wzorów dla sukienek YSL 81 4.3. Strzemiński – zniszczony przez komunizm, skonfliktowany z żoną 92 5. Kultura w mediach masowych – mity, cliché i banały 109 5.1. Ulotna aura luksusu 117 5.2. Mit chorego geniusza 118 5.3. Mit mesjanistyczno-martyrologiczny 119 Bibliografia 129
Cechy produktu
Dane ogólne
- Format pliku
- ebook
Recenzje
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
Zapytaj o produkt