Dodano produkt do koszyka

Percepcja Ja w relacjach interpersonalnych. O metapercepcji i poczuciu transparentności

Percepcja Ja w relacjach interpersonalnych. O metapercepcji i poczuciu transparentności

Elżbieta Stojanowska

ocena:
głosów: - Napisz recenzję
Wydawca:
Format:
Autorka przedstawia w monografii swoje badania dotyczące samowiedzy jednostki. Koncentruje się na dwóch procesach: metapercepcji – co myślą o niej inni oraz poczuciu transparentności własnej osoby – co inni o niej wiedzą. Badania eksplorują sytuacyjne, osobowościowe oraz związane z płcią uwarunkowania aktualnej i pożądanej percepcji Ja w relacjach interpersonalnych, jak również konsekwencje obu procesów dla autoprezentacji jednostki i jej zadowolenia z relacji.

Badania opisywane w książce w większości mają charakter eksperymentalny. O znakomitym warsztacie metodologicznym świadczą dobrze uzasadnione hipotezy, pomysłowe manipulacje eksperymentalne. Monografia posiada również walory dydaktyczne, ze względu na wręcz modelowe prezentowanie wyników badań. Może być ważną pozycją w kształceniu studentów psychologii.
fragment recenzji profesor dr hab. Anny Kwiatkowskiej

Przedstawiony dorobek empiryczny stanowi istotny wkład w rozumienie zjawisk związanych z wpływem percepcji Ja, transparentności i sposobów konstruowania Ja na przetwarzanie informacji społecznych, których źródłem jest partner. Autorka zbudowała zwarty program badawczy, w którym dominują dobrze zaplanowane badania eksperymentalne realizowane w schemacie badań indywidualnych. Książka adresowana jest do grona czytelników zainteresowanych problematyką Ja. Stanowi zarówno wartościową pozycję naukową, jak i użyteczne źródła materiałów do wykorzystania w dydaktyce uniwersyteckiej.
fragment recenzji profesor dr hab. Anny Szuster-Kowalewicz

Cena: 26.00 zł 17.00

Najniższa cena z ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem obniżki: 17.00 zł

ebook

Ilość:
Opis produktu
Tytuł
Percepcja Ja w relacjach interpersonalnych. O metapercepcji i poczuciu transparentności
Autor
Elżbieta Stojanowska
Język
polski
Wydawnictwo
Scholar
ISBN
978-83-7383-960-1
Rok wydania
2018
Liczba stron
166
Format
pdf
Spis treści
Spis treści
Rozdział I
Do czego są potrzebne metapercepcja oraz poczucie transparentności
własnej osoby? 9
Trafność metapercepcji 9
Funkcje metapercepcji 11
Pożądana metapercepcja 13
Iluzja transparentności 13
Konsekwencje zainteresowania społecznym odbiorem własnej osoby 17
Opis celów badawczych 18
Rozdział 2
Wpływ akceptacji i odrzucenia na metapercepcję cech wspólnotowych
oraz sprawczych. Rola płci i samooceny jednostki 21
Metoda 23
Osoby badane 23
Procedura badania 23
Zastosowane narzędzia 24
Wyniki 24
Kobiety 25
Porównanie pozytywności metapercepcji kobiet o różnej samoocenie 26
Mężczyźni 27
Porównanie pozytywności metapercepcji mężczyzn
o różnej samoocenie 29
Porównanie pozytywności metapercepcji kobiet i mężczyzn 29
Dyskusja 30
Perspektywa dalszych badań 32
Rozdział 3
Wpływ akceptacji i odrzucenia oraz ocen cech jednostki
na samoocenę i przeżywane emocje 34
Metoda 36
Osoby badane 36
Procedura badania 36
Zastosowane narzędzia 37
Wyniki 37
Stabilność samooceny osób o różnej samoocenie 41
Stabilność emocji negatywnych u osób o różnej samoocenie 42
Stabilność emocji pozytywnych u osób o różnej samoocenie 43
Dyskusja 44
Rozdział 4
Poczucie transparentności zalet i wad u kobiet i mężczyzn w sytuacjach
akceptacji oraz odrzucenia 47
Metoda 49
Osoby badane 49
Procedura badania 49
Zastosowane narzędzia 50
Wyniki 50
Poczucie transparentności zalet wspólnotowych 51
Wady wspólnotowe 52
Zalety sprawcze 53
Wady sprawcze 54
Różnice płciowe 56
Porównanie wielkości poczucia transparentności cech różnego rodzaju 57
Dyskusja 58
Rozdział 5
Wpływ informacji o transparentności własnych cech sprawczych
i wspólnotowych na zadowolenie z relacji oraz percepcję partnera.
Rola sposobu konstruowania Ja 61
Metoda 63
Osoby badane 63
Procedura badania 63
Zastosowane narzędzia 65
Wyniki 65
Zadowolenie z kontaktu 65
Oceny cech partnera 66
Porównanie ocen cech wspólnotowych z oceną cech sprawczych
partnera 68
Znaczenie sposobu konstruowania Ja dla zadowolenia z relacji 69
Znaczenie sposobu konstruowania Ja dla ocen cech partnera 71
Dyskusja 73
Rozdział 6
Wpływ informacji o poziomie transparentności własnej osoby na
chełpliwość autoprezentacji kobiet i mężczyzn o różnej samoocenie 76
Metoda 78
Osoby badane 78
Procedura badania 78
Wyniki 79
Porównanie autoprezentacji kobiet z autoprezentacją mężczyzn 82
Dyskusja 83
Rozdział 7
Rola metapercepcji w efektywności autoprezentacji osób o różnej
samoocenie w warunkach aprobaty i dezaprobaty ze strony partnera 86
Metoda 88
Osoby badane 88
Procedura badania 88
Zastosowane narzędzia 88
Wyniki 90
Efektywność autoprezentacji 91
Pozytywność metapercepcji 91
Ocena spostrzeganej negatywności postawy partnera 92
Trafność ocen postaw partnera 92
Znaczenie metapercepcji dla efektywności autoprezentacji 93
Dyskusja 94
Rozdział 8
Pożądana metapercepcja i transparentność w małżeństwie
oraz związkach koleżeńskich kobiet i mężczyzn o różnych orientacjach
społecznych Ja 97
Problematyka badań 99
Badanie I. Związki małżeńskie 101
Osoby badane 101
Procedura badania 101
Zastosowane narzędzia 102
Wyniki 103
Korelaty i wyznaczniki pożądanej transparentności w zakresie cech
wspólnotowych 105
Znaczenie samooceny cech wspólnotowych oraz orientacji HC…
dla różnic płciowych w poziomie pożądanej transparentności
tych cech 107
Korelaty pożądanej transparentności w sferze sprawczej 108
Korelaty i wyznaczniki pożądanej obiektywnej metapercepcji
w sferze wspólnotowej 108
Znaczenie samooceny cech wspólnotowych dla różnic płciowych
w poziomie pożądanej obiektywnej metapercepcji tych cech 108
Korelaty pożądanej obiektywnej metapercepcji w sferze sprawczej 108
Znaczenie orientacji społecznych Ja dla różnic płciowych w poziomie
pożądanej obiektywnej metapercepcji cech wspólnotowych
w związkach małżeńskich 109
Korelaty i wyznaczniki zadowolenia z małżeństwa 109
Podsumowanie 110
Badanie II. Związki koleżeńskie 111
Osoby badane 111
Procedura badania 111
Metoda do pomiaru zadowolenia z relacji koleżeńskiej 112
Wyniki 112
Korelaty i wyznaczniki pożądanej transparentności w sferze
wspólnotowej 114
Znaczenie samooceny cech wspólnotowych dla różnic płciowych…
w poziomie pożądanej transparentności tych cech 117
Korelaty i wyznaczniki pożądanej transparentności w sferze sprawczej 117
Korelaty i wyznaczniki pożądanej obiektywnej metapercepcji w sferze
cech wspólnotowych 118
Znaczenie samooceny cech wspólnotowych dla różnic płciowych
w poziomie pożądanej obiektywnej metapercepcji tych cech 118
Korelaty i wyznaczniki pożądanej obiektywnej metapercepcji
w sferze cech sprawczych 119
Znaczenie orientacji społecznych Ja dla różnic płciowych w poziomie
pożądanej obiektywnej metapercepcji cech 119
Korelaty i wyznaczniki zadowolenia z relacji koleżeńskiej 120
Podsumowanie 120
Dyskusja 121
Rozdział 9
Wpływ aktywizacji Ja niezależnego i Ja współzależnego oraz informacji
zwrotnych na pożądaną metapercepcję oraz transparentność cech
wspólnotowych i sprawczych w relacjach intymnych kobiet 124
Metoda 129
Osoby badane 129
Procedura badania i zastosowana manipulacja 129
Zastosowane narzędzia 130
Wyniki 131
Efektywność aktywizacji Ja 131
Wpływ aktywizacji Ja oraz informacji zwrotnych na obraz własnej
osoby 132
Pożądana metapercepcja 134
Pożądana transparentność 135
Porównanie pożądanej obiektywnej metapercepcji z pożądaną
transparentnością 136
Rola obrazu Ja dla pożądanej metapercepcji 138
Rola obrazu Ja dla pożądanej transparentności 139
Dyskusja 139
Ograniczenia wniosków z badań 142
Porównanie pożądanej transparentności i metapercepcji… w związkach
intymnych kobiet na początku znajomości oraz w relacjach
długotrwałych 143
Rozdział 10
Zakończenie 145
Bibliografia 152
Aneksy 159
Indeks nazwisk 163
Cechy produktu
Dane ogólne
  • Format pliku
  • ebook
  •  
Recenzje

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Zobacz także

Kontakt

OSDW Azymut Sp. z o.o.
Gottlieba Daimlera 2
02-460 Warszawa
NIP: 525-21-05-994

(42) 680 44 00 pon.-pt. 8-16
azymut@selly.pl