Dodano produkt do koszyka

Dyskursy o emocjach – pedagogika i codzienność szkolna

Dyskursy o emocjach – pedagogika i codzienność szkolna

Irena Przybylska

ocena:
głosów: - Napisz recenzję
Format:
Problematyka pracy w najszerszym rozumieniu dotyczy emocji i ich znaczenia w wychowaniu, dlatego adresowana jest do praktyków i teoretyków zainteresowanych edukacją, a szczególnie tym, co dzieje się na styku wychowania i kultury emocji. Każdą wspólnotę charakteryzuje ton emocjonalny, który jest kulturowym przejawem jej funkcjonowania. Nie inaczej jest w przypadku szkoły, która niewątpliwie jest miejscem doświadczania emocji – toczy się w niej życie codzienne, a uczestnicząc w tkance społecznej, przeżywamy, wyrażamy i tłumimy emocje.
Współcześnie rośnie zainteresowanie emocjami w pedagogice i jednocześnie odczuwamy zmiany kultury emocjonalnej, których źródło tkwi między innymi w przemianach więzi w rodzinie i inwazyjności mediów. W książce opisano symptomy jednoczesnego ocieplania (zdziczenia) i chłodzenia (komercjalizacji) kultury w ogóle oraz podjęto próbę opisu kultury emocjonalnej szkoły, zwłaszcza tego jakie emocje i ich kulturowe skrypty ujawniają się oraz kształtują codzienność klasy szkolnej.
W książce zaprezentowano modele teoretyczne i skonstruowane na ich podstawie narzędzia do badania klimatu emocjonalnego klasy (Kwestionariusz Klimat Emocjonalny-Uczeń) oraz pracy emocjonalnej nauczyciela (Kwestionariusz Praca Emocjonalna Nauczyciel). W części badawczej autor podejmuje próbę wskazania i opisania tych czasoprzestrzeni życia w szkole, w których uczniowie i nauczyciele doświadczają i wyrażają emocje, między innymi po to by odpowiedzieć na pytanie jaka jest kultura emocjonalna szkoły, która ujawnia się w klimacie codziennych interakcji.

Cena: 35.70 zł 27.00

Najniższa cena z ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem obniżki: 27.00 zł

ebook

Ilość:
Opis produktu
Tytuł
Dyskursy o emocjach – pedagogika i codzienność szkolna
Autor
Irena Przybylska
Język
polski
Wydawnictwo
Uniwersytet Śląski
ISBN
978-83-226-3612-1
Rok wydania
2018
Wydanie
1
Liczba stron
470
Format
pdf
Spis treści
Spis treści Wprowadzenie / 9 Rozdział 1 Dyskursy o emocjach – pedagogiczne inspiracje / 17 1.1. Historia, filozofia i historiozofia o emocjach / 20 1.2. Antropologia – kulturowe koncepcje emocji / 28 1.3. Emocje konstruktywne i konstruowane – dyskurs psychologiczny / 33 1.4. Emocje w socjologii – socjologia emocji / 40 1.5. Podsumowanie współczesnych dyskursów o emocjach. Przesłanki do badań pedagogicznych / 49 Rozdział 2 Kultura emocjonalna – kultura emocji / 61 2.1. Kultura i emocje – próby konceptualizacji kultury emocjonalnej / 67 2.2. Kultura emocjonalna w koncepcjach socjologicznych / 73 2.3. Kultura emocjonalna – kompetencja – wychowanie / 80 2.4. Kultura emocjonalna – między indywidualizmem a kolektywizmem / 88 2.5. Przemiany kultury emocjonalnej – implikacje dla wychowania / 95 2.5.1. Podgrzewanie emocjonalności / 100 2.5.2. Chłodzenie emocjonalności / 108 2.6. Podsumowanie / 119 Rozdział 3 Klimat emocjonalny klasy – „powierzchnia” kultury emocjonalnej / 123 Przestrzenie implicite i explicite kultury emocjonalnej – wprowadzenie / 125 3.1. Emocje a codzienność szkoły / 128 3.2. Klimat emocjonalny – „powierzchnia” kultury emocjonalnej / 135 3.2.1. Klimat klasy – peregrynacje teoretyczne i badawcze / 136 3.2.2. Klimat emocjonalny klasy – modele teoretyczne i badawcze / 145 3.2.3. Klimat emocjonalny klasy – proksymalne i dystalne uwarunkowania / 152 3.2.4. Model własny klimatu emocjonalnego klasy / 158 3.3. Praca emocjonalna nauczyciela – pomiędzy regułami a troską / 166 3.4. Edukacja – kształcenie – wychowanie a wsparcie rozwoju kompetencji emocjonalnej uczniów / 186 3.4.1. Wychowanie emocjonalne w ideologii transmisji kulturowej / 193 3.4.2. Wychowanie emocjonalne w ideologii romantycznej / 197 3.4.3. Wychowanie emocjonalne w ideologii progresywnej / 202 3.4.4. Statusy wychowania emocjonalnego – podsumowanie / 207 Rozdział 4 Metodologiczne podstawy badań własnych / 217 4.1. Badania emocji – doświadczenia, dylematy i możliwości / 219 4.2. Założenia problematyki badawczej / 223 4.3. Problemy badawcze, zmienne i wskaźniki / 232 4.4. Metody badawcze i procedura badań / 235 4.4.1. Obserwacja jakościowa / 236 4.4.2. Wywiad swobodny ukierunkowany z nauczycielem / 238 4.4.3. Wywiad fokusowy z uczniami / 239 4.4.4. Metody sondażowe i szacowania / 240 4.5. Dobór próby badawczej i organizacja / 245 4.6. Charakterystyka terenu badań i próby / 247 Rozdział 5 Emocje w codzienności życia szkoły – empiryczne egzemplifikacje / 249 5. 1. Klimat emocjonalny klasy szkolnej w perspektywie badań empirycznych / 252 5.1.1. Klimat emocjonalny klasy w percepcji uczniów – analiza / 252 5.1.2. Klimat emocjonalny – ilustracje empiryczne / 265 5.1.3. Klimat emocjonalny klasy – podsumowanie / 294 5.2. Praca emocjonalna nauczyciela w badaniach / 297 5.2.1. Praca emocjonalna a klimat emocjonalny klasy / 297 5.2.2. Praca emocjonalna w narracjach nauczycieli / 309 5.3. Praca płytka i głęboka nauczyciela – podsumowanie / 376 Podsumowanie i wnioski z przeprowadzonych badań / 387 Empiryczne „wzory” kultury, klimatu i pracy emocjonalnej nauczyciela – wnioski z badań / 389 Zakończenie i wskazania do dalszych badań / 408 Załączniki / 423 Bibliografia / 435 Summary / 463 Zusammenfassung / 465
Cechy produktu
Dane ogólne
  • Format pliku
  • ebook
  •  
Recenzje

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Zobacz także

Kontakt

OSDW Azymut Sp. z o.o.
Gottlieba Daimlera 2
02-460 Warszawa
NIP: 525-21-05-994

(42) 680 44 00 pon.-pt. 8-16
azymut@selly.pl