Dodano produkt do koszyka

Dłonie czasu

Dłonie czasu

Andrzej Gronczewski

ocena:
głosów: - Napisz recenzję
Format:

Pobierz fragment

Książka wpisuje się w nurt eseistyczny twórczości Andrzeja Gronczewskiego. Łączy dwie perspektywy: horyzont eseistyczny z melancholijną refleksją nad ludzką egzystencją i historią kultury, a przede wszystkim nad formą, którą przydaje jednej i drugiej upływający czas. Jest to oryginalna wypowiedź artystyczna, swoisty pamiętnik intelektualny, monolog literaturoznawcy i konesera sztuki.

The book belongs to the essayistic part of Andrzej Gronczewski’s work. It combines two perspectives: the essayistic outlook with a melancholy reflection on human existence and the history of culture, and most importantly on the form which both acquire through the passing of time. It is an original artistic work, a sort of an intellectual diary, a monologue of a literature scholar and an art.. Connoisseur.

Cena: 19.50 zł 15.00

Najniższa cena z ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem obniżki: 15.00 zł

ebook

Ilość:
Opis produktu
Tytuł
Dłonie czasu
Autor
Andrzej Gronczewski
Język
polski
Wydawnictwo
Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
ISBN
978-83-235-3886-8
Rok wydania
2019 Warszawa
Wydanie
1
Liczba stron
296
Format
pdf, epub, mobi
Spis treści
Czytelnik bez biblioteki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Wirus donkichotyzmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Takiego czytelnika szukają filozofowie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Piekło jako biblioteka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Sny we wnętrzu płomienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Proch i popiół . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
Fenomenologia popiołu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
Golgota śmiechu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
Czwarta śmierć Don Kichota – czyli obrazy scen marzennych Bolesława Leśmiana . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Moja druga biblioteka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
Dłonie czasu [Esej o człowieku w bieli] . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
1. Święto dłoni – czyli święto dotyku. Biografia dłoni. Kamienie wymierne i kamienie bólu. Dwoisty kamieniołom. Dłonie jako krajobrazy serca. Dłonie – w „oku pamięci”. . . . . . . . . . . 85
2. Instrumenty modlitwy i narzędzia Boga. Humor Boży – czyli przygody w świecie rzeczy. Dar obecności. Wielka poezja gestu. Słowa w aparacie głośnika. W lesie rąk. . . . . . . . . . . . . 96
3. Modlitwa w Muzeum Wyobraźni. Dłonie jako budowla.
W katedrze dłoni. Modlitwa dzięki rzeźbie i modlitwa –
dzięki wierszowi. Wniebowstąpienie i "wziemięwstąpienie”. Galeria dłoni. Dłonie, jakie zapamiętałem. Katalog dłoni polskich. Ręce powitania i dłonie pożegnalne. Dłoń – w masce dłoni. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
4. Wzlot słów. Widnokręgi bez granic. W skafandrze pilota kosmicznego. Dialektyka wielkich liczb. Scena realna i scena ze środka snu. Notatki do księgi. Dziady Mickiewicza. Dyktatura cytatów. Dyktatura metafory. . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
5. Eksplozja wyobraźni polskiej. Ogień we wnętrzu ciała. Dłonie płonące. Słońce podziemne. W lesie snów plemiennych. Kształt człowieka. Notatki do księgi; Słowacki, Król-Duch. Dyktatura cytatów, ciąg dalszy. Dyktatura metafory. . . . . . . . . 113
6. Tła i analogie. Bezokoliczniki Montaigne’a. Ręka i słowo. Składnia gestu. Galeria rzeźb i obrazów. „Wielka Ręka” Leśmiana. Modlitwa Beato Angelico. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
7. Ręka jako zadanie plastyczne. Dłoń jako autobiografia. Dłonie poronne. Tylko ręka. Obecność nieobecnego. . . . . . . . 122
8. Mały traktat o zachwycie. Modlitwa przed bitwą. Artyści wszystkich czasów. Artyści całego świata. Praca jako modlitwa. Modlitwa Fra Angelico. Patron artystów. Chwila w Fiesole. Winnice i „tła”, „ojczystości” pełne. Gwiazdy w Agrigento. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
9. Cząstka świata i świat cały. Klucze uniwersalne i klucze domowe. Norwid i wszystkie języki milczenia. Milczenie jako część mowy. Gramatyka milczenia. Tekst bez tekstu. Mowa po śmierci mowy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
Sto lat temu umarł Tołstoj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
Broda Lwa Nikołajewicza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
Tołstoj we wnętrzu cudzych snów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
Wszystko – czyli Nic ? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
Późne popołudnie albo wczesny wieczór . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159
Stronice dawnych książek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
Wielka Fuga Lwa Tołstoja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164
Trawa Tołstoja. Obłoki księcia Andrzeja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
Cienie Lwa Tołstoja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175
Kamienne łzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179
1. Lamentacja. Rzeka rozpaczy, Acheron. Łza niewidzialna. Płacz w całym człowieku. O płaczu przedmiotów. Zegary wielu czasów. Las dantejski. Gałęzie muzyczne . . . . . . . . . . . . 179
2. Kominek nieborowski. Szlachecki telewizor.
Adresy i wehikuły poezjotwórcze. Cząstka ziemiańska.
Apologia pałacu. Ciemność bieli. Biel posągu i jego czarne wnętrze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187
3. Kamień tańczący. Odbieranie Dziewiątej Symfonii. Monologi i chóry. Milczenie i krzyk. Lekcja nowego języka . . . . . . . . . . 196
Winne grona . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214
Rozmowy na moście polskim . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227
List do młodych czytelników Ziela na kraterze . . . . . . . . . . . . . 236
Przygody człowieka piszącego [rzecz o gospodarstwie
Melchiora Wańkowicza] . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246
Bilety do czasu przeszłego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266
Istota morza – czyli „Esej dębkowski” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270
1. Garstka złotego piasku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270
2. Morze poziome i morze w pionie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 274
3. Thomas Hudson – na tle Oceanu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275
4. Anatomia obrazu morskiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 276
5. Pędzel czy inne narzędzia? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279
6. Dębki w spojrzeniu powrotnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 281
7. Muszle z Korfu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 282
8. Między mistrzami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284
9. Popołudnie w Dębkach. Żałobna plaża . . . . . . . . . . . . . . . . . . 287
Indeks osób . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 289
Cechy produktu
Dane ogólne
  • Format pliku
  • ebook
  •  
Recenzje

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Zobacz także

Kontakt

OSDW Azymut Sp. z o.o.
Gottlieba Daimlera 2
02-460 Warszawa
NIP: 525-21-05-994

(42) 680 44 00 pon.-pt. 8-16
azymut@selly.pl