Dodano produkt do koszyka

Diagnostyka edukacyjna

Diagnostyka edukacyjna

Bolesław Niemierko

ocena:
głosów: - Napisz recenzję
Format:

Pobierz fragment

Po 14 latach od pierwszego wydania oddajemy w ręce Czytelników zaktualizowane wydanie podręcznika Diagnostyka edukacyjna. Drugie wydanie podręcznika pogłębia podstawy psychologiczne diagnostyki edukacyjnej, poszerza i aktualizuje jej tematykę i literaturę, wprowadza Czytelnika w zagadnienia, które współcześnie zyskują na znaczeniu. Autor podręcznika wyodrębnił trzy główne bloki tematyczne dotyczące diagnozy osiągnięć uczniów oraz systemów edukacyjnych:
• Przedmiot diagnozy. Ta część została poświęcona zagadnieniom uczenia się i kształcenia. Autor scharakteryzował modele uczenia się, koncepcję sprawczości i wspólnotowości w odniesieniu do ucznia oraz relacje między nauczaniem, wychowaniem i kształceniem. W tej części Czytelnik znajdzie także podstawowe informacje dotyczące paradygmatów diagnostyki oraz diagnozy edukacyjnej, a także charakterystykę pracy diagnosty w kontekście oczekiwanych kompetencji oraz wrażliwości etycznej.
• Metody diagnostyczne. Druga część podręcznika zawiera podstawowe informacje na temat pomiaru jako podstawy diagnostyki edukacyjnej. Oprócz nabycia wiedzy na temat skal pomiarowych i narzędzi diagnozowania Czytelnik zapozna się z etapami pracy diagnosty, sposobami definiowania celów diagnozowania oraz konstruowania i ewaluacji narzędzi diagnozy. Autor scharakteryzował tu także nieformalne narzędzia diagnozy edukacyjnej.
• Wyniki diagnozy. Ostatni blok tematyczny przybliża wiedzę na temat wyników procesu diagnozy edukacyjnej ucznia w sferze emocjonalnej i poznawczej. Autor opisał także zagadnienia związane z prowadzeniem egzaminów wewnętrznych oraz z diagnozą osiągnięć edukacyjnych na poziomie placówki edukacyjnej i kraju.

Cena: 119.00 zł 89.00

Najniższa cena z ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem obniżki: 89.00 zł

ebook

Ilość:
Opis produktu
Tytuł
Diagnostyka edukacyjna
Autor
Bolesław Niemierko
Język
polski
Wydawnictwo
Wydawnictwo Naukowe PWN
ISBN
978-83-01-21935-2
Rok wydania
2021 Warszawa
Wydanie
2
Liczba stron
372
Format
mobi, epub
Spis treści
Przedmowa do pierwszego wydania 11 Przedmowa do drugiego wydania 13 Część I. Przedmiot diagnozy 15 Rozdział 1. Uczenie się i kształcenie 17 1.1. Uczenie się 19 1.2. Modele uczenia się 19 1.3. Sprawczość i wspólnotowość ucznia 28 1.4. Nauczanie, wychowanie i kształcenie 29 Najważniejsze pojęcia rozdziału 34 Zalecenia 35 Podstawowa literatura 36 Rozdział 2. Diagnoza i diagnostyka edukacyjna 37 2.1. Paradygmaty diagnostyki edukacyjnej 39 2.2. Diagnoza pełna i cząstkowa 46 2.3. Krytyka diagnostyki edukacyjnej 47 Najważniejsze pojęcia rozdziału 48 Zalecenia 49 Podstawowa literatura 49 Rozdział 3. Diagnosta i jego praca 51 3.1. Diagnosta edukacyjny 53 3.2. Kontakt diagnostyczny 56 3.3. Problemy etyczne diagnostyki edukacyjnej 61 3.4. Postępy edukacyjnej diagnostyki rozwojowej w Polsce 65 Najważniejsze pojęcia rozdziału 67 Zalecenia 67 Podstawowa literatura 68 Część II. Metody diagnostyczne 69 Rozdział 4. Pomiar jako podstawa diagnostyki edukacyjnej 71 4.1. Skale pomiarowe 73 4.2. Pomiar sprawdzający i różnicujący 79 4.3. Narzędzia diagnozowania 82 4.4. Etapy przygotowań do pomiaru edukacyjnego 92 Najważniejsze pojęcia rozdziału 93 Zalecenia 94 Podstawowa literatura 95 Rozdział 5. Planowanie narzędzi diagnozowania 97 5.1. Operacjonalizacja celów kształcenia 99 5.2. Taksonomie celów kształcenia 100 5.3. Holizm i atomizm w planowaniu narzędzi pomiaru 104 Najważniejsze pojęcia rozdziału 110 Zalecenia 111 Podstawowa literatura 111 Rozdział 6. Konstrukcja i analiza elementów narzędzi diagnozowania 113 6.1. Zasady konstrukcji elementów narzędzi diagnozy 115 6.2. Analiza elementów 124 6.3. Banki elementów 132 Najważniejsze pojęcia rozdziału 137 Zalecenia 138 Podstawowa literatura 139 Rozdział 7. Analiza i ocena narzędzia diagnozowania 141 7.1. Hierarchia niezbędnych właściwości pomiaru pedagogicznego 143 7.2. Bezstronność sytuacji diagnostycznej 144 7.3. Dokładność punktowania elementów narzędzia 147 7.4. Rzetelność diagnozowania 151 7.5. Trafność diagnozowania 157 7.6. Obiektywizm diagnozy 163 Najważniejsze pojęcia rozdziału 165 Zalecenia 167 Podstawowa literatura 168 Rozdział 8. Nieformalne metody diagnostyczne 169 8.1. Odrębność metodologiczna nieformalnej diagnostyki edukacyjnej 171 8.2. Obserwacja 175 8.3. Nauczycielski pomiar dydaktyczny 177 8.4. Analiza dokumentów 179 8.5. Rozmowa diagnostyczna 181 8.6. Ankieta audytoryjna 183 8.7. Eksperyment 185 Najważniejsze pojęcia rozdziału 188 Zalecenia 189 Podstawowa literatura 190 Część III. Wyniki diagnozy 191 Rozdział 9. Diagnoza osiągnięć w dziedzinie emocjonalnej 193 9.1. Pozycja społeczno-ekonomiczna rodziny ucznia 195 9.2. Styl wychowania w rodzinie 198 9.3. Osobowość, lęk, samoocena i podmiotowość ucznia 200 9.4. Motywacja do uczenia się 203 9.5. Uspołecznienie i rozwój moralny 208 9.6. Wspólnota dydaktyczna i pozycja ucznia w zespole 210 Najważniejsze pojęcia rozdziału 213 Zalecenia 215 Podstawowa literatura 215 Rozdział 10. Diagnoza osiągnięć w dziedzinie poznawczej 217 10.1. Schematy, style i strategie poznawcze 219 10.2. Wymagania dydaktyczne 223 10.3. Sprawdzanie osiągnięć poznawczych 225 10.4. Dwa rodzaje oceniania szkolnego 228 10.5. Skala stopni szkolnych 233 10.6. Komunikowanie oceny osiągnięć poznawczych 235 Najważniejsze pojęcia rozdziału 237 Zalecenia 238 Podstawowa literatura 239 Rozdział 11. Egzaminy zewnętrzne 241 11.1. Rodzaje egzaminów 243 11.2. Standardy egzaminu doniosłego 246 11.3. Efekt egzaminatora 249 11.4. Wyniki egzaminu zewnętrznego 252 11.5. Edukacyjna wartość dodana 256 11.6. Perspektywy egzaminów zewnętrznych 262 Najważniejsze pojęcia rozdziału 268 Zalecenia 269 Podstawowa literatura 270 Rozdział 12. Diagnoza osiągnięć placówki edukacyjnej 271 12.1. Rozwój osiągnięć ucznia i jego wspomaganie 273 12.2. Wpływ szkoły na osiągnięcia uczniów 273 12.3. Kierowanie placówką edukacyjną 281 12.4. Szkoła jako instytucja samoucząca się 287 Najważniejsze pojęcia rozdziału 289 Zalecenia 290 Podstawowa literatura 290 Rozdział 13. Diagnoza osiągnięć edukacyjnych kraju 291 13.1. Diagnostyka edukacyjna w skali międzynarodowej 293 13.2. Diagnostyka rozwojowa systemów edukacyjnych 295 13.3. Metodologiczne problemy wielkich badań edukacyjnych 296 13.4. Międzynarodowe badania edukacyjne 300 13.5. Znaczenie porównań międzynarodowych dla rozwoju systemów edukacyjnych 308 Najważniejsze pojęcia rozdziału 309 Zalecenia 310 Podstawowa literatura 311 Rozdział 14. Ewaluacja w edukacji jako pochodna diagnozy 313 14.1. Pojęcie i pole działania ewaluacji 315 14.2. Modele ewaluacji 319 14.3. Ewaluator edukacyjny 322 Najważniejsze pojęcia rozdziału 324 Zalecenia 324 Podstawowa literatura 325 Bibliografia 327 Indeks nazwisk 351 Indeks rzeczowy 357 Nota o Autorze 371
Cechy produktu
Dane ogólne
  • Format pliku
  • ebook
  •  
Recenzje

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Zobacz także

Kontakt

OSDW Azymut Sp. z o.o.
Gottlieba Daimlera 2
02-460 Warszawa
NIP: 525-21-05-994

(42) 680 44 00 pon.-pt. 8-16
azymut@selly.pl