„Chowanna” 2018. T. 2 (51): Społeczno-kulturowe implikacje współczesnych dyskursów zdrowia i choroby. Perspektywa edukacyjna
Wydawca:
Format:
Część monograficzna tomu 2/2018 „Chowanny” pod redakcją Katarzyny Borzuckiej-Sitkiewicz została zatytułowana Społeczno-kulturowe implikacje współczesnych dyskursów zdrowia i choroby. Perspektywa edukacyjna. W kulturze współczesnych społeczeństw wysoko uprzemysłowionych, nazywanej w refleksji filozoficznej i socjologicznej kulturą późnej nowoczesności, identyfikuje się szereg zjawisk, które mogą być postrzegane w kategoriach dominującego dyskursu. Wśród nich najczęściej wskazuje się na indywidualizm, racjonalność, technologizację, komercjalizację różnych sfer życia czy hedonizm jako wyznacznik dobrostanu. Zjawiska te mają bezpośrednie odzwierciedlenie w stosunku do własnego ciała, wyrażają się w pojmowaniu zdrowia i choroby oraz w postawach wobec tych stanów u siebie i u innych, a także ujawniają się w specyficznych zachowaniach, które wprawdzie są związane ze zdrowiem, ale niekoniecznie w sensie pozytywnym (np. merkantylizacja podejścia do ciała, ujmowanie naturalnych procesów w kategoriach zdefiniowanych problemów medycznych itp.). Krytycznej analizie wymienionych zjawisk poświęcone są artykuły zawarte w monograficznej części niniejszego numeru „Chowanny”. Część z nich odnosi się wprost do przekazów związanych ze zdrowiem i chorobą obecnych we współczesnej rzeczywistości społeczno-kulturowej, część odwołuje się do nich pośrednio, ale łączy je perspektywa edukacyjna, koncentrująca się na możliwościach zmiany obowiązujących dyskursów w kierunku bardziej skutecznego zapobiegania potencjalnym deficytom oraz większego upodmiotowienia i włączenia społecznego osób naznaczonych goffmanowskim piętnem innego/chorego.
Część Studia i rozprawy odnosi się m.in. do takich zagadnień, jak problem alkoholowy w doświadczeniu społecznym, polityka oporu, rodzice skazani na karę pozbawienia wolności, dziecięce poznawania świata, zwrot ku rzeczom w kontekście historii wychowania.
Część Studia i rozprawy odnosi się m.in. do takich zagadnień, jak problem alkoholowy w doświadczeniu społecznym, polityka oporu, rodzice skazani na karę pozbawienia wolności, dziecięce poznawania świata, zwrot ku rzeczom w kontekście historii wychowania.
eprasa
Opis produktu
- Tytuł
- „Chowanna” 2018. T. 2 (51): Społeczno-kulturowe implikacje współczesnych dyskursów zdrowia i choroby. Perspektywa edukacyjna
- Język
- polski
- Wydawnictwo
- Uniwersytet Śląski
- Rok wydania
- 2018 Katowice
- Wydanie
- 1
- Liczba stron
- 394
- Format
- Spis treści
- Spis Treści Od Redakcji / 9 Część monograficzna Społeczno-kulturowe implikacje współczesnych dyskursów zdrowia i choroby. Perspektywa edukacyjna (pod redakcją Katarzyny Borzuckiej-Sitkiewicz) Wstęp (Katarzyna Borzucka-Sitkiewicz) / 15 Anna Gaweł: Współczesne dyskursy zdrowia a jego społeczne koncepcje. Konteksty pedagogiczne / 19 Zbyszko Melosik: Socjologiczne interpretacje zdrowia – próba rekonstrukcji odmiennych rzeczywistości / 39 Ewa Syrek: Wypadkowość dzieci i młodzieży – odpowiedzialność dorosłych za bezpieczeństwo / 61 Anna Kowalewska: Hobby a samoocena zdrowia młodzieży w kontekście czasu / 79 Dorota Gawlik: Diagnoza zachowań zdrowotnych mieszkańców województwa śląskiego (na podstawie badania Inwentarzem Zachowań Zdrowotnych Z. Juczyńskiego) / 99 Karina Leksy: Zdominowani przez technologię informatyczno-komunikacyjną – o konsekwencjach naznaczenia cyfrowym dzieciństwem / 119 Katarzyna Borzucka - Sitkiewicz: Promocja zasobów niezbędnych do utrzymania dobrostanu psychicznego / 141 Małgorzata Rębiałkowska - Stankiewicz: „Jestem” – społeczne nadawanie znaczeń narracji w chorobie przewlekłej / 161 Julia Dziukiewicz: Wychodzenie z uzależnienia. W poszukiwaniu czynników determinujących powrót do zdrowia / 177 Maria Świątkiewicz - Mośny, Katarzyna Kowalczewska - Grabowska: Występowanie raka szyjki macicy u mieszkanek Tychów – rozpoznanie problemu oraz opinii na temat działań profilaktycznych podejmowanych w społeczności lokalnej (perspektywa socjopedagogiczna) / 201 Studia i rozprawy Jerzy Modrzewski, Ewa Włodarczyk: Problem alkoholowy w doświadczeniu / 223 Anna Babicka - Wirkus: Politics of Resistance in the Context of Polish / 277 Danuta Raś: Rodzice skazani na karę pozbawienia wolności – kryzys i szansa na rozwój życia rodzinnego / 301 Izabela Gątarek: Stałość znaczenia wybranych oddziaływań wychowawczych w kontekście dziecięcego poznawania świata / 315 Łukasz M. Michalski: Złorzeczenie, czyli „zwrot ku rzeczom” a historia / 337 Recenzje, komunikaty, polemiki Culture – Education – Professional Work. Polish and Vietnamese Experiences. Eds. Zdzisław Wołk, Cao Long Van, Nguyen Van Cuong, Ngo Dinh Phuong, Tran van Thuc. Zielona Góra: Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii, 2018, 337 s., ISBN 978-83-945-714-8-1 (Andrzej Radziewicz-Winnicki) / 363 Fundamentalna wartość zabawy oraz specyfika, rozmaitość i „chwiejność” doboru zabawek edagogicznych i niepedagogicznych (rec. Zabawa i zabawka – konteksty, wartość, znaczenia. Red. Barbara Bilewicz-Kuźnia. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2017, 281 s., ISBN 978-83-7784-980-4) (Jolanta Karbowniczek) / 371 Poza siebie, poza czasem… Recenzja spektaklu Poza siebie (Improteatr, Katowice) (Edyta Nieduziak) / 381 Wspomnienie. Maria Dudzikowa (1938–2018) (Łukasz M. Michalski) / 385
Cechy produktu
Dane ogólne
- Format pliku
- eprasa
Recenzje
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
Zapytaj o produkt